ZAPOMNĚLI JSTE SVOJE PŘIHLAŠOVACÍ ÚDAJE?

VYTVOŘIT ÚČET

NOVINKA
ikarove

Ikarové bez legend a bájí

Velký příběh o létání a dosud neznámé poválečné historii letectví ve světle archivu StB

349 297 

V osobním vyprávění pilota Oldřicha Doubka se jedinečným způsobem odráží historie československého letectví v období let 1925 až 1950. V době, kdy se létání považovalo za druh „šílenství“, patřil jednoznačně mezi první „Ikary“.

...

Dostupné na objednávku.



Edice: Formát: váz., 14x20,8 cm, 424 stran Vydání: 1 ISBN: 978-80-7485-099-8 Rok vydání: 2016 PROMO: Otevřít v pdf

V osobním vyprávění pilota Oldřicha Doubka se jedinečným způsobem odráží historie československého letectví v období let 1925 až 1950. V době, kdy se létání považovalo za druh „šílenství“, patřil mezi „Ikary“, kteří se ve vojenském letectvu rozhodli věrně sloužit nové Československé republice.
Působil u stíhacích i bombardovacích letek a jako jeden z mála pilotoval i čs. hydroplány v Boce Kotorské. Své letecké zkušenosti pak uplatnil ve firmě Baťa, kde létání za mlhy a nepříznivého počasí, bez přístrojů i rádia bylo každodenním riskem i ziskem firemních pilotů. V roce 1935 se mu splnil sen, když se stal teprve jedenáctým pilotem Československých státních aerolinií a na své konto si připsal moderní typy letadel včetně Savoie Marchetti 73. V letech nacistické okupace byl za odbojovou činnost několik měsíců vězněn. Aktivně se zapojil do poválečné obnovy Aerolinií. V roce 1947 vystupoval jako mluvčí stávky létajícího personálu, která svým rozsahem a důsledky neměla v historii civilního letectví v Evropě obdoby. V roce 1950 byl mezi desítkami těch, které komunistický režim ze dne na den zbavil možnosti létat a kvalifikovaným zaměstnancům nabídl alternativu dělnických profesí a občanské šikany.

„Ikarové“ se zlomenými křídly nemohli dlouhá léta o svém osudu nahlas promluvit. Toto je příběh jednoho z nich.

MIROSLAV JINDRA (1969) se celý svůj život pohybuje kolem letectví. Zajímá se o moderní dějiny, literaturu faktu a lidské osudy spojené s létáním. V roce 2013 vyšla jeho prvotina Nebe, peklo, zem, která popisuje životní příběh první letušky ČSA Máji Staré. Publikoval v Novobydžovském zpravodaji a Živé historii.

E-mail na autora: jindra12@email.cz

V ČSA nastane nepopsatelný poprask, a to jak mezi zaměstnanci v hangárech a dílnách, tak především mezi létajícím personálem, který váhá, zda má dál létat. Ztratil jistotu, že letadla jsou kvalifikovaně ošetřována. Najevo totiž vycházejí další případy neodborného ošetření, které jen náhodou neskončily tragicky. Ukázalo se, že případ obráceného zapojení lan k fletnerům se stal již potřetí a zápisy do knihy závad, učiněné posádkami po každém letu, byly prověřovány jen povrchně!
První případ se stal asi měsíc před osudným letem, během jednoho zalétávacího letu. Zkušená posádka kapitánů, Emanuela Novotného a Eduarda Prchala, však ihned po startu problém rozpoznala a bleskově ovládací kolo přestavěla pro klesavý let. Ve druhém případě k tomu došlo, když v Dakotě, která byla po revizi, objevil obrácené zapojení lan jeden starší, svědomitý mechanik. Tyto případy vešly do povědomí létajícího personálu, který teď očekával od vedení podniku jediné možné řešení − zastavení letů a důkladnou prohlídku všech strojů a především, nastavení pravidel, která pro příště
zamezí takovému šlendriánství.

TOP