Teologie a judaistika

Zobrazeno 1–12 z 24 výsledků

  • NOVINKA

    Božský tanec

    Trojice a vaše proměna

    „Boha“ kdysi západní civilizace považovala za jistotu, nyní jde o jednu z našich nejkontroverznějších myšlenek. Vedly se spory a bojovaly války a lámala se srdce, když se lidé snažili přivlastnit si, definovat nebo se dokonce jen vztáhnout k této bytosti – nebo vyložit její (ne)existenci.

    299 254 
  • Láska je základ bytí

    Láska je podstata Boží, jak zvěstují hlavní světová náboženství, nejzřetelněji pak křesťanství, kde je láska zosobněna ve Vykupiteli Ježíši Kristu. A jako podstata Boží je láska také základem lidského bytí. Autor nám zprostředkuje různé křesťanské pohledy na lásku a poukazuje například na řadu pozoruhodně shodných rysů mezi myšlením křesťanským a řeckým.

    199 169 
  • Poslední rozhovory

    s Peterem Seewaldem

    Poprvé v dějinách křesťanství bilancuje papež své působení v úřadě. V rozhovorech, které vedl papež Benedikt XVI. s novinářem Peterem Seewaldem krátce před svým odstoupením z úřadu a krátce poté, se čtenáři otevírá možnost pohlédnout spolu s papežem zpět na dobu jeho pontifikátu. Nikdy předtím nemluvil Benedikt XVI. tak otevřeně o pozadí své překvapivé demise.

    299 254 
  • Eschatologie

    Smrt a věčný život

    Kniha je od svého prvního vydání v Německu neustále vydávána, v řadě zemí (i u nás, kde nyní vychází ve třetím vydání) se stala standardní příručkou.

    269 229 
  • František mezi vlky

    Tajemství jedné revoluce

    Papež František mění zažitý obraz nelítostné církve vedené panovačnými vládci a snaží se působit jako prostý kněz, jehož hlavní starostí je pomáhat lidem trpícím úzkostmi moderního života a nejistotou v období ekonomické krize. Neuznává hranice mezi věřícími a nevěřícími. Neodsuzuje homosexuály. Ctí všechna náboženství – na Zelený čtvrtek dokonce políbil jisté mladé muslimské ženě nohy – a díky zkušenostem z argentinských slumů dobře ví, co je to skutečné utrpení lidí stojících na okraji společnosti.
    Současně je to ale i jezuita, stratég nepostrádající politické myšlení: neomezuje se pouze na nový dialog s lidmi všech vyznání i bez něj. Součástí jeho odvážného plánu je reforma církve pro jednadvacáté století, v němž již nadále nemůže fungovat jako absolutistická monarchie. Chce reformovat římskou kurii, v souladu se závěry Druhého vatikánského koncilu posílit roli biskupů, pročistit Vatikánskou banku a zprůhlednit církevní finance, reorganizovat Italskou biskupskou konferenci, která se podle něj musí zříct své politické role, a změnit přístup věřících k homosexualitě. A to není vše: František by do rozhodovacích procesů v nejvyšších sférách katolické církve rád zapojil ženy.

    Marco Politi nabízí nový, mimořádně zasvěcený pohled na tolik obdivovaného papeže reformátora: otevřeně mluví o jeho problémech a těžkostech, pomlouvačných kampaních a také přelomovém konkláve, jehož členové odmítli tradici evropských papežů a nového Svatého otce našli až v Jižní Americe.

    249 212 
  • Mezi nebem a zemí

    Autor je Žid, věřící v Ježíše Krista. Přesto zůstává nepokřtěným Židem. Pro toto své počínání může uvést více důvodů. První důvod: autor věří, že pokud by Izrael jako národ a náboženství zmizel ze světa, přestal by existovat konkrétní svědek biblického zjevení, a tím by základ zvěstování poklesl na úroveň pouhého mýtu, podobného mýtu o řeckých nebo germánských bozích. Druhý důvod: Izrael prožívá chvíle nejtěžšího pronásledování. Autorovi je proti mysli opouštět tento zástup pronásledovaných. Třetí důvod: církev, která si říká ,nový Izrael‘, nebyla v minulosti a přítomnosti vůči starému Izraeli, jeho obdarování a jeho poslání, zcela spravedlivá. Dokud ještě existují antisemitští křesťané, bude pokřtěný Žid ne zcela radostným a poněkud dotěrným zjevem. Množí se však nadějné náznaky, že se konečně počíná objevovat na obou stranách hlubší porozumění tomu tajemství, které se vznáší mezi starým a novým Izraelem.

    229 195 
  • Židovství

    Rozsáhlá práce věhlasného švýcarského teologa a polyhistora Hanse Künga je věnována židovskému náboženství v proměnách tří tisíciletí: od Abrahama až do roku 1991 po válce v Zálivu. Ve třech oddílech (Minulost dosud přítomná, Problémy současnosti, Výhledy do budoucna) autor podrobně a poučeně charakterizuje židovské náboženství zejména z teologické, historické a politické perspektivy. Neustále v řadě paralel konfrontuje a srovnává židovství s křesťanstvím a islámem, přičemž je – jak je u něho obvyklé – velmi kritický především k církevnímu křesťanství v jeho dějinném vývoji (zvláště katolictví); naopak je nadmíru politicky korektní k islámskému světu. Velice fundovaná, bohatě faktograficky doložená práce je významným příspěvkem k mezináboženskému dialogu.

    695 591 
  • Život papeže Jana XXIII.

    Od autora bestsellerů Jak Irové zachránili civilizaci, Mysteria středověku a počátek moderního světa, Dary Židů a dalších.

    Angello Roncalli z Lombardie, zvolený v šestasedmdesáti letech, byl mnohými považován za přechodného papeže. Nebyl intelektuál ani erudovaný teolog, avšak výsledkem jeho pontifikátu byly zásadní a bezprecedentní změny ve vztahu církve k světu, k dalším i nekřesťanským náboženstvím, jež se začaly souhrnně označovat jako aggiornamento, čili přiblížení se světu, vstřícnost k modernímu světu, k dnešku. Sám papež ohromoval svou otevřeností a vstřícností. Výsledkem je to, že často dělíme dějiny katolické církve na období před druhým vatikánským koncilem a po něm.

    Tak i autor, oblíbený pro své hluboké vzdělání a schopnost poutavě vyprávět, rozděluje knihu na části “před Janem”, “Jan” a po “Janovi” –  a zasazuje Jana XXIII., kterého sleduje od  jeho rolnických kořenů v obci Sotto il Monte v provincii Bergamo v Lombardii po jeho zvolení římským biskupem, do stručné, ale poutavé historie římských biskupů, jimž se později v dějinách začalo říkat „papežové“ – přesněji řečeno do historie jejich přístupu k tomuto úřadu.

    Cahill nám nejen předkládá příběh milovaného papeže…ale nabízí i kontext k pochopení toho, proč byl Jan XXVIII. nazýván dobrotivým papežem.

    – Los Angeles Times

    Thomas Cahill pohlíží na historii s přísností učence, ale vysvětluje ji jednoduše, s dovedností nadaného učitele…

    – Jewish Bulletin

    Každá z jeho knih přináší skutečný vhled do fungování kultury, literatury a lidských srdcí.

    – Luke Timothy Johnson, Commonweal

    Cahill je přátelský, temperamentní a zábavný vypravěč.

    – Portland Oregonian

     

     

    249 212 
  • Ježíš

    Je hodné zamyšlení, čím to je: že po pádu tolika bohů v našem století je zjevné, že ten, který ztroskotal na svých nepřátelích a který byl po celou dobu svými vyznavači stále znovu zrazován, je pro bezpočet lidí stále ještě nejvýraznější osobou dlouhých lidských dějin: neobvyklý a nepochopitelný v mnoha ohledech. Je nadějí pro revolucionáře i evolucionisty, fascinuje intelektuály i antiintelektuály. Vyzývá schopné i neschopné. Pro teology, ale i pro ateisty je stále novým podnětem myšlení. Pro církve příležitostí ke kritickému sebezpytování, jestli jsou jeho náhrobkem nebo živoucími svědky a jestli ekumenicky vyzařují nade všemi církvemi až po judaismus a jiná náboženství.

    Gándhí: „Říkám všem hinduistům, že jejich život bude nenaplněný, když nebudou s hlubokou úctou studovat také Ježíšovo učení.“

    O to naléhavější se nyní stane otázka pravdivosti: který Kristus je ten skutečný? Ani jednoduchá odpověď „Buď přátelský, Ježíš tě miluje“ nám nepomůže. V žádném případě ne natrvalo. Snadno to může být nekritický fundamentalismus nebo pietismus v hippie hávu. A kde se staví na pocitech, tam může být jméno libovolně zaměňováno: místo Che Guevary s image Ježíše, Ježíš s image Che Guevary a znovu naopak.

    Otázka pravdy bude muset být precizována, postavena mezi Ježíše dogmatismu a Ježíše pietismu, mezi Ježíše protestu, akce, revoluce a Ježíše pocitů, senzitivity, fantazie: Kristus snů, nebo Kristus skutečnosti? Vysněný, nebo skutečný Kristus?

    249 212 
  • NENÍ SKLADEM

    Zakázaný obraz

    Intelektuální dějiny obrazoborectví

    Autor nás provází spory mezi zastánci obrazů (ikonofily) a jejich odpůrci (ikonoklasty). Proč některá náboženství dovolují znázorňovat božské pomocí obrazů, zatímco jiná to zakazují? Proč filozofové nacházeli důvody k pohrdání řeckým uměním v době, kdy bylo na svém vrcholu? Proč byl biblický zákaz obrazů tak odlišně interpretován židy, muslimy a křesťany? Proč byl spor o obrazy tak ostrý v Byzanci, zatímco na Západě vznikaly světské i náboženské obrazy? Autor se věnuje vývoji filozofické logiky nepřátelské obrazu – od Platona k Malevičovi, přes Kalvína a Kanta k Hegelovi – a zkoumá, jak tyto myšlenkové proudy ovlivnily evropské umění. Své bádání zakončuje analýzou moderního abstraktního umění, které považuje za poslední výboj starého ikonoklasmu. Na obsáhlé a originální knize oceníme nejen erudici autora, ale i jeho přesvědčivý intelektuální přístup.

    495 421 
  • Ježíš Nazaretský III.

    Prolog: Příběhy Ježíšova dětství

    Nejnovější díl trilogie Josepha Ratzingera – Benedikta XVI. přináší výklad příběhů Ježíšova dětství v Matoušově
    a Lukášově evangeliu. Autor jej čtenářům předkládá jako prolog k dílům, věnovaným Ježíšovu veřejnému působení (I. díl) a jeho utrpení, smrti a zmrtvýchvstání (II. díl). Překvapivě čtivě a srozumitelně sleduje a porovnává způsoby, jimiž oba evangelisté už na událostech Ježíšova dětství ukazují, že v Ježíši se naplňují dějiny spásy. Otázka, co chtěli sdělit autoři evangelií, se v papežově exegezi opět prolíná s otázkou univerzálního i individuálního významu biblických textů, jejich pravdy pro přítomnost a budoucnost. Kniha je na jedné straně určena široké veřejnosti – k meditaci o Ježíšově narození, o místech, postavách a dějích s ním spjatých je zván každý otevřený čtenář. Zároveň zaznamenává celou škálu reakcí v odborných kruzích – zejména argumentací ohledně historické substance Matoušových a Lukášových textů o Ježíšově dětství rozčeřil Benedikt XVI. hladinu debat o exegezi a teologii dnes.

    245 208 
  • NENÍ SKLADEM

    Lidé svatých zemí

    Fotografická kniha je průřezem autorových cest – hlavně na Blízký východ – a nabízí náhled do každodenních i méně všedních okamžiků tamních obyvatel, hlavně muslimů a židů. Společným jmenovatelem knihy jsou etno-náboženské komunity viděné skrze objektiv člověka, který se o Blízký východ zajímá nejen z odborné stránky, ale má zároveň postřeh pro detaily a smysl pro humor. Uvidíte tak nejen zajímavé záběry z mešit, synagog, kostelů, ale třeba i pozoruhodné snímky vojáků, krásu blízkovýchodních žen či náhled do soukromí rabínů. Finální podoba knihy vznikala ve spolupráci s naším předním fotografem a fotodokumentaristou Karlem Cudlínem.

    135 
TOP